måndag 12 augusti 2019

Bli ekonomiskt oberoende snabbt!


Under dagen har jag suttit och FRI-losoferat och tänkt på hur min framtid kommer att se ut. När jag flyttar hemifrån, hur snabbt kan jag bli ekonomisk oberoende? Hur skulle jag leva för att snabbare nå målet? Finns det en snabbare väg om jag ändrade något? Blir grymt exalterad när jag räknar på sådant här eftersom att det visar hur mycket makt vi har över oss själva!

När det kommer till att bli ekonomisk oberoende är det enbart en faktor som spelar roll:

Dina sparkvot

Det finns två komponenter som påverkar din sparkvot:

Hur mycket inkomster du har varje år 

Hur mycket du spenderar varje år

Min breda uppfattning är att jag borde spendera runt 12.000 kr varje månad när jag bor ensam. Ingångslönen för en ekonom brukar vara runt 30.000 kr vilket blir 22.000 kr efter skatt. Detta blir en hypotetisk sparkvot på 45%.


Om jag sparar 45% av min lön, vilket är rimligt enligt mig, borde jag nå målet på 19 år. Men det borde gå fortare än så. Uträkningen tar inte hänsyn till löneökningar under åren jag sparar. Med tiden borde min sparkvot öka och tiden förkortas väldigt mycket. Uträkningen baseras även på att jag har 0 kr i sparat kapital, vilket är rätt orimligt då jag investerar CSN-lånet.

Det viktigaste är att hålla utgifterna låga, något som är mycket mer kraftfullare än att jaga högre inkomster. Anledningen till detta är att det har en dubbel effekt. Det tillåter mig att öka min sparkvot och det sänker dem passiva inkomsterna jag behöver varje månad.

Detta var givetvis ett hypotetiskt scenario men det är viktigt att ha en plan för framtiden. Att skriva ner sina mål är första steget enligt mig. Kostnaderna har en extremt stor betydelse och är enklare att manipulera än inkomsterna. Efter studierna kommer det bli viktigt att hålla koll på att utgifterna inte sticker i taket. Att bli ekonomiskt oberoende på mindre än 19 år borde inte vara helt omöjligt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar